Volkswagens Tillitsbyggende Tiltak

Det er bare to uker siden sist vi kom med en nyhetsoppdatering om Dieselgate, men nå har det skjedd to ting vi bare informere om. I går kveld kom Volkswagen AG med en internasjonal nyhet, som vi brukte en god del tid på å analysere nå i formiddag. Etter lunsj i dag kom det så en e-post fra en årvåken kunde, som tyder på at det kan være grunn til en viss skepsis. La oss ta en ting om gangen..

Volkswagen AG annonserte i dag en slags «garanti» til alle bileiere med EA189-motor, men uten å noen steder bruke ordet garanti. I stedet omtales tiltaket som ‘Trust Building Measure’ - dette er altså Tillitsbyggende Tiltak, på godt norsk. 

«Tillitsbyggende Tiltak» omhandler 11 spesifikke deler tilknyttet dieselinnsprøytningen og eksosen. Bileierne kan nå få reparert eller byttet disse, dersom de skulle bli ødelagt etter «utbedringen». (Ikke det at noe vil gå i stykker grunnet utbedringen, langt derifra - dette forsikres det om.)

I følge VW er dette kun noe de gjør for å gjenreise kundenes tillit, etter de spekulasjonene som har florert i media i senere tid, om at «utbedringen» ødelegger bilene. Det at de kommer med Tillitsbyggende Tiltak, skal faktisk bevise at utbedringen ikke har noen negative bivirkninger, hevder VW. VW sier med andre ord at når de nå kommer med denne garantien, så beviser det at det ikke er behov for noen garanti!

Trust Building Measure skal gjelde over hele verden; bortsett fra USA, Canada og Sør-Korea.

Det finnes imidlertid en hel del begrensninger knyttet til «Tillitsbyggende Tiltak»:

  • Trust Building Measure gjelder kun hvis bilen har hatt alle servicer i henhold til serviceheftet, og fått alt vedlikehold som VW anbefaler.
  • Trust Building Measure gjelder kun for biler som er kjørt under 250.000 km. 
  • Trust Building Measure gjelder i 24 måneder etter at «utbedringen» er gjennomført.
  • Trust Building Measure dekker ikke leiebil, skader eller andre omkostninger som måtte følge av at bilen din bryter sammen og må på verksted.
  • Trust Building Measure dekker ikke normal slitasje.
  • Trust Building Measure dekker ikke skader forårsaket av ytre påvirkning, som ulykker, torden, hagl, oversvømmelser, etc.
  • Trust Building Measure dekker ikke problemer med partikkelfilteret forårsaket av aske. (Nettopp dette er et av de vanligste problemene som følge av «utbedringen»!)
  • Reparasjonen må foretas på et VW merkeverksted.
  • Du må få kravet ditt evaluert og godkjent av et autorisert VW-verksted. (Hvordan går det an, når VW sier at utbedringen ikke har noen form negative bivirkninger?) 
  • Verkstedet kan avvise kravet ditt, dersom det noensinne har vært brukt uoriginale deler på bilen din.
  • Verkstedet kan avvise kravet ditt, dersom bilen noensinne har vært modifisert på noe vis, for eksempel chipet eller trimmet. 
  • Verkstedet kan avvise kravet ditt, dersom de mener bilen har vært «brukt feil» eller overbelastet. 
  • Verkstedet kan avvise kravet ditt, dersom du ikke har klaget innen rimelig tid (hva nå det er). 
  • Verkstedet kan avvise kravet ditt, dersom du ikke har gitt VAG rimelig tid til å håndtere saken.

Det virker nesten som at det skal en del til for at verkstedet ikke skal greie å finne en unnskyldning til å avvise kravet ditt.

VW har visst glemt at det finnes lover og regler som ivaretar forbrukernes rettigheter, og som gjør at deres Tillitsbyggende Tiltak er både overflødig og meningsløst. Sett med Klagehjelps øyne ser Tillitsbyggende Tiltak aller mest ut som en lang liste med unnskyldninger, som VW ønsker å bruke til å vri seg unna et helt åpenbart ansvar overfor de 11 millioner kundene som er berørt av utslippsskandalen.

Allerede før denne artikkelen om VWs Tillitsbyggende Tiltak var publisert på sidene våre, fikk vi en e-post fra en kunde som nettopp hadde vært hos sitt lokale VW-verksted for å få «utbedret» sin Golf TDI. Denne damen ble lettere sjokkert da hun fikk høre at utbedringene ville koste henne over 19.100 kroner!

Ifølge forklaringen fra verkstedet, var det snakk om utbedringer som måtte gjøres på bilen hennes, før de kunne gjøre den egentlige utbedringen. Den utbedringen som fjernet jukset skulle selvsagt være gratis, forklarte de. Dette var ting som måtte på plass først, før de kunne gå i gang med å fjerne jukset. Men, hva om vi ser på prisoverslaget damen fikk?

Det første punktet; Ea189 vw 23r7, inkluderer å kontrollere bil og omprogrammere EDC-styreenhet. Det er da vitterlig det som er fjerningen av jukset, så hvorfor i all verden skal kunden betale 2.162,33 kroner for dette?

Punkt to er å skifte eksoskjøler, og det kommer på 16.963,40 kroner. Der har representanten fra verkstedet notert ‘Rest Tyskland’. Vedkommende forklarte kunden at dette var en del som det var en viss leveringstid på, men at den måtte skiftes for at de skulle kunne rette opp i jukset. Det hadde ikke noe med selve utbedringen å gjøres; dette var noe helt annet, men det måtte ordnes først, forklarte vedkommende. De måtte vente på denne eksoskjøleren, og derfor kunne de ikke fikse bilen hennes før ute i august en gang.

Eksoskjøleren kalles også for EGR-ventilen, og den har vi vært inne på før. Det er den delen som aller oftest blir ødelagt etter at VW har rettet opp i jukset sitt! Motoren produserer så mye sot og støv etter utbedringen, at det blir for mye for både EGR-ventilen og dieselpartikkelfilteret. Disse to delene er de som ryker oftest etter «utbedringen». Flere bileiere kan fortelle at de har måttet skifte EGR-ventil med bare 2-3 måneders mellomrom etter VWs «utbedring».  Det svenske bilmagasinet Teknikens Värld rapporterte på 17. mai i år at Europa har blitt tømt for slike ventiler fordi etterspørselen har eksplodert etter at VW startet med sine «utbedringer». Verkstedet ga kunden inntrykk av at det var helt normalt med så lang leveringstid på slike ventiler, men det normale er faktisk at dette er lagervare.

Eksoskjøleren; også kjent som EGR-ventilen, står på listen over deler VW sier kundene skal få skiftet gratis, dersom det blir problemer med dem etter «utbedringen». Men hva hjelper det, hvis kunden må betale for å få satt inn en splitter ny før verkstedet vil fjerne jukset?

Den opplevelsen kunden fikk da hun gikk til verkstedet for å få «utbedret» Golfen sin, er et sykke unna det inntrykket Volkswagen AG forsøker å gi verden med sitt Tillitsbyggende Tiltak! Totalt krever verkstedet at kunden skal betale 19.126 kroner for det som de fortsatt prøver å innbille henne at er en gratis utbedring!